Вълшебните стъкла на Петър Арнаудов
ГАЛЕРИЯ SYNTHESIS ПРЕДСТАВЯ ИЗЛОЖБАТА Куратор: Бедрос Азинян Изложбата „Вълшебните стъкла на Петър Арнаудов“ продължава линията на галерия Синтезис, да показва автори оставили значима следа във фотографията от началото на 20-ти век. Тя включва 60 непоказвани досега, фотографии на казанлъшкия фотограф Петър Арнаудов, заснети в периода 1899 – 1933 г. В същия модул през 2019 г. беше показана изложбата „Манаки – история в снимки“. Петър Арнаудов е един от първите военни кореспонденти на България. По време на Първата световна война заснема бойния път на 23-ти Пехотен Шипченски полк, като документира бойните полета, окопите, живота на войниците, несгодите и крайните лишения. Негови са и снимките от завръщането на полка в гарнизона в град Казанлък. Освен известен фотограф Петър Арнаудов е и самодеен актьор, който повече от 50 години е основна фигура за театралната дейност на читалище „Искра“ в Казанлък. Роден през 1879 г. Петър Арнаудов прекарва живота си в град Казанлък като документира всички значими събития за града. Едно от тях е откриването на площада с Царската чешма. Години след това пред фотообектива му застава и цар Борис III. До края на живота си Петър Арнаудов остава верен на фотографията (умира през есента на 1960 г. на 81 години). Фотографското му ателие – малка барака в центъра на Казанлък (където днес е кино „Искра“) е средище на културната мисъл и важна част от творческия живот на града. То е изпълнено с оригинални фотографии – портрети и семейни снимки, част от които са включени в изложбата. Малка част от неговия архив – стъклени плаки и хартиени фотографски копия – са съхранени от наследниците му, а за друга се предполага, че е в архивите на Националния военноисторически музей. Петър Арнаудов лично подарява на историческия музей „Искра“ в Казанлък албум с безценни снимки, проследяващи бойния път на 23-ти Пехотен Шипченски полк. Във фонда на музея се съхраняват и няколко значими негови фотографии: на щаба и войниците от полка, пункта на Червения кръст в Татаркьой до Одрин, позицията Повиен срещу сърбите и завръщането на казанлъшките войници от фронта през Балканската война. Част от тези фотографии са включени в изложбата. В спомените си, най-големият внук на Петър Арнаудов разказва, че дядо му е първият военен кореспондент, заснел влизането на българските войски в падналия Одрин. Негови снимки са публикувани във френското списание „Илюстрасион“. За разлика от театралната дейност на Петър Арнаудов, работата му като фотограф, и особено като военен кореспондент, е слабо проучена. Изложбата е резултат от шест годишно проучване на архива на Петър Арнаудов от казанлъшкия фотограф Бедрос Азинян, като подборът и техническата обработка на снимките също са негово дело. Изложените фотографии са репродуцирани от оригиналните стъклени плаки. За изложбата и фотодокументалната книга, която я придружава са използвани материали от: Исторически музей „Искра“ – Казанлък – фонд „Нова история“ и фонд „История на България XV – XIX век“, личен архив на семейството на фотографа Петър Арнаудов, Държавен военно-исторически архив – Велико Търново и личен архив на фотограф-художника Артин Азинян. За повече информация:
|