20102010 20112011 20122012 20132013 20142014 20152015 20162016 20172017 20182018 20192019|20202019
01
/
02
/
03
/
04
/
05
/
06
/
07
/
08
/
09
/
10
/
11
/
12
/
13
/
14
/
15
/
16
/
17
/
18
/
19
/
20
/
21
/
22
/
23
/
24
/
25
/
26
/
27
/
28
/
29
/
30
/
31
/
01
/
02
/
03
/
04
/
05
/
06
/
07
/
08
/
09
/
10
/
11
/
12
/
13
/
14
/
15
/
16
/
17
/
18
/
19
/
20
/
21
/
22
/
23
/
24
/
25
/
26
/
27
/
28
/
29
/
30
/
01
/
02
/
03
/
04
/
05
/
06
/
07
/
08
/
09
/
10
/
11
/
12
/
13
/
14
/
15
/
16
/
17
/
18
/
19
/
20
/
21
/
22
/
23
/
24
/
25
/
26
/
27
/
28
/
29
/
30
/
31
/

Андре Кертес Избрано от Унгарски музей на фотографията, гр. Кечкемет

Андре Кертес е роден като Андор Кертес (променя първото си име на Андре на 21-годишна възраст) в Унгария, 1894. Купува първия си фотоапарат и прави първата си снимка, докато работи като чиновник на фондовата борса в Будапеща през 1912 година. След години на любителска фотография в родната си Унгария, той се премества в Париж през 1925 г. и започва кариерата си като фотограф на свободна практика. Там младият преселник, говорещ малко френски, снима по улиците, учудвайки се, наблюдавайки и развивайки своя интимен подход към създаването на изображения. Също така се запознава и започва да фотографира други артисти, включително Брасай, Шагал и членове на Дада движението. Един от тях го кръщава „Братът с Виждащото око“, като препратка към средновековен манастир, в който всички монаси били слепи с изключение на един. От 1933 до 1936, Кертес публикува три книги със собствените си фотографии. Имигрира в САЩ през 1936 г. със съпругата си, за да избягат от нарастващото напрежение в Европа, което води до Втората световна война. Той се установява в Ню Йорк, където печели прехраната си, като снима архитектура и интериори за списания като „Къща и Градина“. Кертес понастоящем е признат като един от основоположниците на фотожурналистиката. Анри Картие-Бресон веднъж заявява от името на самия себе, Робърт Капа и Брасай: „Каквото и да сме направили, Кертес го направи пръв.“ Оценката на Картие-Бресон, се простира отвъд непосредственния контакт, който Кертес има с концентрираната общност на артисти, към която се присъединява през септември 1925 г. в Париж, към притежаваната от него уникална способност предварително да създава идеалите на авангардните движения за периода. Чисти и концентрирани, изображенията на Кертес представят дълбоко-емоционални всекидневни сцени и обекти в удивителни геометрични композиции.
Изложбата, показана в УКИ, е любезно предоставена от Унгарския музей на фотографията – град Кечкемет. www.fotomuzeum.hu