20102010 20112011 20122012 20132013 20142014 20152015 20162016 20172017 20182018 |20192019

EВРОПЕЙСКИ ФОТО ФЕСТИВАЛ - EUROPEAN PHOTO FESTIVAL

01
/
01
/
02
/
02
/
03
/
03
/
04
/
04
/
05
/
05
/
06
/
06
/
07
/
07
/
08
/
08
/
09
/
09
/
10
/
10
/
11
/
11
/
12
/
12
/
13
/
13
/
14
/
14
/
15
/
15
/
16
/
16
/
17
/
17
/
18
/
18
/
19
/
19
/
20
/
20
/
21
/
21
/
22
/
22
/
23
/
23
/
24
/
24
/
25
/
25
/
26
/
26
/
27
/
27
/
28
/
28
/
29
/
29
/
30
/
30
/
31
/
31
/
01
/
01
/
02
/
02
/
03
/
03
/
04
/
04
/
05
/
05
/
06
/
06
/
07
/
07
/
08
/
08
/
09
/
09
/
10
/
10
/
11
/
11
/
12
/
12
/
13
/
13
/
14
/
14
/
15
/
15
/
16
/
16
/
17
/
17
/
18
/
18
/
19
/
19
/
20
/
20
/
21
/
21
/
22
/
22
/
23
/
23
/
24
/
24
/
25
/
25
/
26
/
26
/
27
/
27
/
28
/
28
/
29
/
29
/
30
/
30
/
01
/
01
/
02
/
02
/
03
/
03
/
04
/
04
/
05
/
05
/
06
/
06
/
07
/
07
/
08
/
08
/
09
/
09
/
10
/
10
/
11
/
11
/
12
/
12
/
13
/
13
/
14
/
14
/
15
/
15
/
16
/
16
/
17
/
17
/
18
/
18
/
19
/
19
/
20
/
20
/
21
/
21
/
22
/
22
/
23
/
23
/
24
/
24
/
25
/
25
/
26
/
26
/
27
/
27
/
28
/
28
/
29
/
29
/
30
/
30
/
31
/
31
/

Фотографският оригинал и художествените практики

чернобяла фотография, фотограма, пинхол фотография, цианотипия, гума бихромат, мокър колодиев процес
– и –
химиграма, смесени живописни техники, обект, експериментално кино, инсталация

Колективна изложба на Александър Манчев, Антон Коцаров, Ванеса Гоцова, Иван Богданов, Йоана Калудова, Йоана Лагу, Калоян Богданов, Катина Недева, Лиляна Караджова, Силвия Дешкова; Kуратор: Лиляна Караджова

Участниците са студенти и преподаватели от Магистърска програма “Фотография” на Национална Художествена Академия

Отношението между оригинала, копието и художествените практики е тема от живата сърцевина на съвременната фотография. Фотографският оригинал и художествените средства могат да се взаимоопределят като противоположности, но и могат да влизат в неизброими симбиози, за които критиката все още не е изработила еднозначни критерии. Такива са смесването на различни техники на фотографски печат, създаденото на негативи за контактно копиране, разрушаването на границите на кадъра, развитието (или прекъсването) на значението на снимката в концептуалната серия, в обекта, инсталацията, видеото и експерименталното кино. Смесването на тези практики може да отведе фотографа до злоупотреба с експресивност и ефекти, но може и да го освободи от жанровите канони, да провокира и осмисли търсенето на автентично фотографското.

Десетте автори от магистърска програма „Фотография“ на Национална Художествена Академия работят с усет към класическите фотографски процеси и химикали, както и добре познават практиките на съвременното изкуство. Те не търсят скривалище зад благородната патина на времето, а практикуват фотографията като жив творчески процес, в който една духовност заявила себе си в средата на XIX век продължава да се изявява в нови и неочаквани форми. В динамиката на съвместната си работа представените автори са изградили диалог чрез фотографски цитати, съпоставки и контрапунктове, както идейни, така и технически.

В проекта „Фотографският оригинал и художествените практики“ срещаме стария почти колкото самата фотография въпрос – как и защо намесата във фотографското отнема от неговата специфичност и естетическа аура, и как и кога фотографското успява не само да съхрани своята специфичност, но и да осъществи своеобразна експанзия в „пукнатините“ на класическите художествени и нови медии. „Схизмата“ и контаминацията между фотографския оригинал и художествените практики е въпрос по-голям от формалното изследване на класическите и модерни категории на естетиката и изкуствознанието. Този въпрос преминава жанровите определения и технически възможности на съвременната фотографска практика, и вместо еднозначен отговор цели да предложи автентична интерпретация в работата на всеки от представените фотографи: Александър Манчев, Антон Коцаров, Ванеса Гоцова, Иван Богданов, Йоана Калудова, Йоана Лагу, Калоян Богданов, Катина Недева, Лиляна Караджова, Силвия Дешкова.

Проектът представя целенасочено един дълъг, динамичен и актуален процес, който започва в края на 70-те години на XX век. Тогава интересът към старите и алтернативни процеси се възражда като контрапункт на концептуализма и музеификацията на фотографията. Срещу отстранените от концептуалното изкуство естетически и технически ценности, срещу целенасоченото анулиране на реалното, отделни фотографи и артисти се опитват да реабилитират класическите ценности на фотографското. Те постепенно утвърждават своя подход, като едно от категоричните сведения за успеха на тяхното дело е изложбата „Ловци на сенки“ в музея „Виктория и Алберт“ през 2010 г., както и стотици изяви в световно значими музеи и галерии. През последното десетилетие възраждането на фотографските процеси постепенно се задълбочава в класическите жанрове – портрета, пейзажа и натюрморта, но също така достига етап на зрялост, в който поражда хибридни художествени форми. Те правят възможен директния изказ на класическите идеи в съвременни концепции и откриват дълбокия тътен на универсалното в острия глас на фотографското и конкретното.

Калоян Богданов
Потъване нагоре, 2016-2017
фотография, цианотопия и живопис – смесена техника, 24 х 65 см

Калоян Богданов представя поредица от цианотипии комбинирани с експериментална маслена техника, подобна на ебру. Водната основа на двата процеса е интерпретирана като жива флуидност, която свързва реалностите на фотографията и на живописта. Смесената техника открива противоборството между фотографската устойчивост и динамичните процеси в произведенията на изкуството.

Силвия Дешкова
Експериментални портрети, 2016-2017
фотография върху чернобял негативен филм, химиграма

Силвия Дешкова изследва съхраняването, трансформирането и унищожението на фотографския оригинал и копие. Фотохимичните намеси наподобяват практики на живописта, но са осъществени изцяло със средствата на фотографията. Няколко портрета са копирани многократно и третирани с различни разтвори от фотолабораторията, което поставя въпроси за фотографската естетическа аура.

Иван Богданов
Малък пинхол филм, 2017
късометражно експериментално кино, пинхол фотография, дължина: 48 сек. размер: 1920/1080

Иван Богданов представя авторско късометражно кино, в което преплита експериментални подходи в заснемането, в наративната структура и в ритъма на монтажа. Кадрите са заснети с пинхол камера и на забързан каданс изграждат кинематографичен пинхол „спектакъл“. Авторът е влязъл в симбиоза с животинска маска, която му позволява да открие анималистична експресия в свободното движение, жест и танц.

Александър Манчев
Парчета време, 2016
пинхол фотография, чернобял негативен филм Ilford Delta и Свема, експонация между 30 и 15 секунди, ръчни копия

Александър Манчев е снимал градски пейзажи в Санкт Петербург с пинхол камера. Избраният панорамен формат позволява на малката камера обскура да се доближи до оптималния си зрителен ъгъл от 120°. Широчината на погледа подчертава пространството и мащабите на историческия град, а субективната гледна точка дава площ на земята и превръща солидните основи на архитектурните обекти в културна метафора.

Ванеса Гоцова
Мария и боровинките, 2016-2017
фотография, цианотипия върху книга с илюстрации на ботанически видове, А4

Ванеса Гоцова копира портрети върху страниците на стара енциклопедия съдържаща илюстрации на ботанически видове. Лицата и растенията влизат във видима борба, след което портретите потъват зад цветята и сякаш им дават друг вид устойчивост. Този жест съдържа намек за историята на илюстрацията, която губи територии след появата на фотографията.

Йоана Калудова
Пътуване, 2016-2017
фотограми, текст, 9х13см

Концептуалните фотограми на Йоана Калудова отиват отвъд класическата репрезентация на разпознаваеми обекти с техниките на безкамерната фотография. Използваните насипни субстанции са неразпознаваеми и намекват за възможната разруха, вътрешно присъща на всяко сухо вещество. Абстракциите са вдъхновени от далечния и дълбок космос, но техният детайл съхранява близостта с материалното присъствие на конкретния отпечатан обект.

Йоана Лагу
A Postcard from VeniceКартичка от Венеция, 2016-2017
постер, 110 х 80 см, чернобяла фотография, цианотопия, тонирана цианотипия, гума бихромат, колаж от изрезки

Йоана Лагу представя темата за оригинала и копието в продължението на единичния кадър (при това туристически!) в разнообразие от стари процеси. Концептуалният подход изследва възможността за добиване на автентичност и уникалност само и единствено чрез спецификата на материалния носител. Йоана Лагу иронизира самоцелното фотографско естетизиране на банални сюжети.

Лиляна Караджова
Годишник на фото лаборатория, 2016
фотограма, химиграма, типология – 10 x 18×24см

Лиляна Караджова, куратор на изложбата, представя съвместната работа на авторите от магистърска програма „Фотография“ в НХА в своеобразен годишник на фотолабораторията. Вместо лицата на работещите в тъмната стая, те са записани с уникалните им пръстови отпечатъци. Фотохимичната интерпретация на дактилоскопията (снемането на пръстови отпечатъци) представя следи от ръкотворната им работа и присъствие.